دامؤن

دامؤنˇ ویرش

دامؤنˇ ویرش

دامؤن

جنگل‌های کاسپی-هیرکانی

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۶ ب.ظ

جنگل‌های کاسپی-هیرکانی با قدمتی حدود ۲۵-۵۰ میلیون ساله متعلق به اویل دوران سینوزوییک است؛ که پس از عصر یخ‌بندان تا اروپا گسترش یافته و به نوعی مادر جنگل‌های اروپایی می‌باشد.1

مساحت این جنگل۵۵۱۰۰ کیلومتر مربع است که تنها ۱۰ درصد آن محافظت شده و باقی‌ی آن در دست تخریب است!!! این جنگل در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.2


در تیر ماه سال ۱۳۸۵ جمهوری آذربایجان پرونده‌ای برای ثبت این جنگل به سازمان یونسکو فرستاد که با توجه به فرامرزی بودن این جنگل ثبت آن را منوط به ارسال پرونده‌ای برای ثبت از جانب ایران دانست.3

از سال ۱۳۸۵ تا کنون بیش از ۱۰ سال می‌گذرد اما هنوز این پرونده پی‌گیری نشده و این جنگل که به عنوان موزه‌ی طبیعی از آن نام برده می‌شود هم‌چنان مورد بی‌مهری قرار داد و انگار تا نابودی‌ی کامل این جنگل دست‌بردار نیستند.

حال مشکل کجاست؟

مسوولین می‌گویند چون مساحت اعظم این جنگل در ایران قرار دارد باید در هنگام ثبت نام ایران بالاتر از نام آذربایجان قرار گیرد؛ این در حالی‌ست که طبق قوانین یونسکو در موارد این‌چنینی ثبت نام به ترتیب حروف الفبا انجام می‌شود و در این صورت نام آذربایجان بالای نام ایران ثبت خواهد شد و مسوولین وطن‌پرست و ملی‌گرای ایرانی این موضوع را «ثقیل» می‌دانند.

اما همین مسوولین محترم از نابودی‌ی گسترده‌ی این جنگل در چند سال اخیر ککشان هم نمی‌گزد. دم  خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس؟

دوستی از روستاهای آمل داشتیم که با گرفتن ویدیویی از نابودی‌ی گسترده‌ی جنگل در آن مناطق و با اشاره به بیرون رانده شدن اجداد جنگل‌نشینش می‌گفت: «اجداد ما قرن‌ها در این جنگل‌ها زیستند و این جنگل نابود نشد، اما از دوران پهلوی با بهانه‌های واهی که آن‌ها را به روستاها و شهرها منتقل کردند، روز به روز از مساحت این جنگل‌ها کم‌تر شده و می‌شود.» و در این میانه حجم نابودی در این ۵ سال بی‌سابقه بوده است.

انگار اقایان قصد دارند آنقدر بابت بالا و پایین شدن اسم ایران وقت‌کُشی کنند تا نهایتن جنگل‌های کاسپی-هیرکانی را تا  شاخه‌ی آخر ببلعند و آن‌گاه ج.آذربایجان به تنهایی و با خیال راحت باقی‌مانده‌ی ناچیز این یادگار چند میلیون ساله‌ی زمین را به نام خود ثبت کند، و بعد جمعیتی ناغافل از خواب غفلت برخیزند که وامصیبتا این اجنبی‌ها همه چیزمان را به نام خودشان ثبت می‌کنند.

با ثبت شدن این جنگل‌ها دست چپاول‌گرانی بالادستی دیگر مثل امروز برای غارت این جنگل‌ها باز نیست، پس باید هم به هر بهانه‌ای چنگ بزنند تا بتوانند هر چه بیش‌تر ثبت این جنگل‌ها را به تأخیر بیاندازند و در کنارش از میراث زمین حساب‌های خود را سنگین‌تر کنند.

خطاب به غیربومیانی که به‌خاطر آب و هوا و طبیعت و ... در شمال البرز زمین و ویلا می‌خرند عرض کنم که با نابودی‌ی هر چه بیش‌تر این جنگل (و البته طرح کودکانه‌ی انتقال آب دریا به سمنان) مناطق شمال البرز هم سرنوشتی هم‌چون جنوب البرز را خواهند داشت.

 

 

 

1. متن یونسکو

2. جنگل‌های مختلط کاسپی-هیرکانی در ویکیپدیا

3. ایسنا

 

نظرات  (۱)

از همه چیز مهمتر در زندگی آن است که انسان هدفی داشته و برای رسیدن به هدف خود دارای استعداد کافی باشد.می‌بایست در زندگی، هدفمند باشید. می‌بایست هدفی را دنبال کنید. می‌بایست برگزینید و تصمیم بگیرید؛ آن هم، هم‌اکنون.
آنتونی رابینز

خسأنئن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی