دامؤن

دامؤنˇ ویرش

دامؤنˇ ویرش

دامؤن

نهضت جنگل

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۲۵ ب.ظ

شش نکته از دوست عزیزمان شهاب مژدهی درباره‌ی میرزا کوچک جنگلی:


1-    1- در تاریخ معاصر ایران سه گروه در روابط بین الملل حضور داشتند و هنوز با گذشت سالها این گرایش ها و راه حل های سیاسی در سطح خارجی هنوز هم وجود داره :

 

1.      الف: گرایش به غرب و لیبرالیسم

2.      ب: گرایش به شرق و سوسیالیسم علمی

3.      پ: گرایش به آلمان و فرانسه که نیروی سوم خوانده می شدند که البته خلیل ملکی از 53 تن موسس حزب توده و از موسسین جبهه ملی اول آنرا اصلاح کرده و از زحمتکشان داخل ایرانی به عنوان آلترناتیو سوم یاری می جوید .

 

میرزا کوچک خان (و حتی بعدها خود رضاخان) از گرایش نیروی سوم بودند . نظریه نیروی سوم و بحث آن از زمان امیر کبیر آغاز شده بوده , درست زمانی که زمام داران به اوج فساد رسیده بودند . در همان زمان چنین شخصیتی در ژاپن هم ظهور کرد اما ژاپنی ها امیر کبیرشان را نکشتند و اینی شدند که هم اکنون می بینید ! اما شوربختانه ما چنین نبودیم !

با این وجود درک درست از فلسفه موازنه منفی در شخصیت ها و رجال روشنفکر ایرانی به رهبری افرادی چون میرزای کبیر و بعدها مصدق شکل گرفته و در انقلاب پنجاه و هفت هم در شعارهایی مانند نه شرقی , نه غربی حضور پیدا کرد (با صرف نظر از نتیجه انقلاب) و اگر به اطراف خودمون دقت کنیم می بینیم که نظریه موازنه منفی فراگیر شده (حد اقل در ظاهر) و رشد فکری در همه اقوام ایرانی به این حد رسیده که شرق و غرب به فکر ملل ایرانی نیستند !

به هر ترتیب این یادگار در گیلان بیشتر از ارای میرزا و مصدق به ما منتقل شده و هنوز جریان ها به آن استناد می کنند.

 

2-    2- سوسیال دموکراسی در حکومت میرزا کوچک :

میرزا حق رای همه را لحاظ می کرد حکومت شورایی در هر دو نگرش سوسیالیستی و اسلامی اهمیت داشته و گویا میرزا این تشابه رو برای ایجاد وحدت آرا مفید هم می دیده و شکلی از جمهوری رو مطرح می کنند که شاید بعد ها در تفکر روشنفکران ایرانی و نگاه های متفاوت دوران معاصر از رابطه دین و حکومت (مانند شریعتی و . . .) ببینیم.


3-    3- اندیشه جهان وطنی (انترناسیونالیسم) و در هم آمیختگی جهان وطنی اسلامی و سوسیالیستی در جنبش جنگل که میرزا در بیانیه ای چنین مطرح کند که :

"هیچ قومی از اقوام بشر به آسایس و سعادت نائل نمی‌گردد، به سیر شاهراه ترقی و تعالی موفق نمی‌شود، مگر به حقوق خود واقف گشته،کاملا ادراک کند که خدای متعال همه‌ی آنها را آزاد آفریده، [و] بنده و ذلیل همدیگر نیستند." و این همان سخنی است که پیش از اسلام برای نخستین بار در فلسفه سیاسی ایران توسط دستور مزدک بامدادان روحانی زرتشتی بیان شده بود و در جاهای دیگر تاریخ اون رو در جنشهای دیگر نظیر بابک خرمدین و سنباد مجوس و شیعه اسماعیلی به رهبری حسن صباح می بینیم.


4-    4- رشد فکری و جهش بی نظیر به سوی دموکراسی که هنوز با شکل درست و اجرای آن دست به گریبانیم و این رو مدیون رضاخان هستیم.


5-    5- روحانیت مردمی که همرنگ و هم لباس و هم رزم مردم شده و عمل گرا بوده و اکتفا به منبر رو کافی نمی دانسته.


6-     6- و حالا برخی پیدا شده اند آرمان این شخص رو با عبدلمالک ریگی و مفاهیم نفرت انگیز دیگری یکی می دانند . غیر از این است که اینها دستپرورده نادانی خود و آلت دست بیگانگان و مزدوران فتنه هستند ؟

 

شما قضاوت کنید .



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۸
دامؤن

نظرات  (۳)

۰۳ آذر ۹۳ ، ۰۹:۵۵ دهیوپت ونداد
درود بر یکه سوار گیل

بلا می سر می دیل تبه تنگ بو تو که امره سر نزنی مو بومم سر بزم. بدم خودا ره شکر هنوز سایت مئن ایسی فعالیت کونی. برار همیشک هیتوره ده کسی حق ببی اونه سرِ کوتنن و و بد نوم کونن تا حق بپوشنه ببی.
أویج:
سلام بلامیسر

تی قوربان

مو هنم تی وبلاگ مئن گاگلف

ولی کامنت نننم. شرمنده

بزرگواری بؤتی
امان امی مستقل ءِ تحلیل ءَ داریم :
میرزا یَ سومی نیرو شین نانیم ،
عثمانی امپراطوری کی واکفته حال ببوسته بو و اروپائین ءِ بیجا د نتانستی کاری بوکونه سعی بوکوده مسلمانان ءَ خو امرا بوکونه
میرزا نهضت ءَ واستی اولی بین الملل ءِ جنگ ءِ امرا تحلیل کودن
میرزا «اتحاد اسلام» ءِ امرا ارتباط داشتی و عثمانی امپراطور اون ءِ ره هدیه اوسه بوکوده بو ، گیدی ایتا طلایی شمشیر بو ...
اولی بین الملل ءِ جنگ ای طرف عثمانی و آلمان بید ای طرف روس و انگلیس و فرانسه
عثمانی بیده کی خو پوشت ءِ سر ایران کرا دکفتن دره روس و انگلیس دست بامو مردم ءَ هرجیگا ایران ءِ میان بسیج بوکوده ... موفق ترین جنگل ءِ نهضت ببوسته
اما میرزا ایران پرست بو
میرزا عثمانی تحریک ءِ جا رادکفته و خاستی روس و انگلیس و اجنبی امرا بجنگه
میرزا خورا ایرانی دانستی و او زمات کی 16 خرداد ( روز پیروزی ) بامو رشت ءِ میان جمهوری اعلام بوکوده بوگوفته ان «جمهوری انقلابی ایران» ایسه نه جمهوری گیلان ، بعد روسان و قفقازئن کودتا بوکودید « جمهوری شوروی سوسیالیستی گیلان »ءَ راتاوادائید .
و میرزا بوشو کوهستان و ...
میرزا فرانسوی و سومی نیرو .. نوبو ... میرزا مستقل بو ... ایرانی بو ... عثمانی انتریکت ان ءَ پیش تاوادا ... میرزا نیروان ءِ میان آلمانی و عثمانی و کورد داریم کی همه محور ءِ نیروان بید .
أویج:
ممنونم

چره برزخ بونی :)
سلام
بنده یکی از گیلک زبانان استان گلستان هستم بسیار خرسند میشوم که به وبم تشریف بیاورید و باهم تبادل لینک داشته باشیم

خسأنئن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی