دامؤن

دامؤنˇ ویرش

دامؤنˇ ویرش

دامؤن

انتقال آب کاسپین به سمنان

جمعه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۰۴:۰۵ ب.ظ

امروز متوجه شدم که «مطالعه و اجرای طرح ضد‌ملی انتقال آب خزر [کاسپین] به فلات مرکزی ایران در تاریخ دهم بهمن ۱۳۹۷ در کمسیون تلفیق بودجه به تائید اکثریت نمایندگان عضو این کمسیون رسید. این طرح برای گرفتن رای نهایی روزهای آینده به صحن علنی مجلس خواهد رفت.»

این طرح سال گذشته هم غوغایی به راه انداخته بود و با تلاش‌های پیگیرانه‌ی امثال خانم خدیجه گلین مقدم نتوانست به موفقیت برسد، امسال اما انگار قضیه فرق دارد.

امروز متوجه شدم که « مطالعه و اجرای طرح ضد‌ملی انتقال آب خزر [کاسپین] به فلات مرکزی ایران در تاریخ دهم بهمن ۱۳۹۷ در کمسیون تلفیق بودجه به تائید اکثریت نمایندگان عضو این کمسیون رسید. این طرح برای گرفتن رای نهایی روزهای آینده به صحن علنی مجلس خواهد رفت.»

این طرح سال گذشته هم غوغایی به راه انداخته بود و با تلاش‌های پیگیرانه‌ی امثال خانم خدیجه گلین مقدم نتوانست به موفقیت برسد، امسال اما انگار قضیه فرق دارد.

آقای رئیس جمهور در نشست هیأت دولت در ۲۲ آذر ۹۷ می‌گوید: «ما مشکل آب نداریم چون در جنوب و در شمال کشورمان آب فراوان داریم؛ منابع آب عظیم دریای خزر [کاسپین] و خلیج فارس. این منابع را داریم، اما اشتباه کرده‌ایم و منتظریم تا ترسالی بشود و باران بیاید تا کمبود آب حل شود.

همه دارند از دریای خزر [کاسپین] استفاده می‌کنند، جز ما. دیگر کشور‌های پیرامون خزر [کاسپین] آلودگی درست می‌کنند، به گونه‌ای که وقتی به سواحل شمالی می‌رویم، با لکه‌های نفتی بر سطح آب مواجه می‌شویم، در حالی که ما استفاده مشروعمان را هم از این دریا به بهانه‌هایی نمی‌کنیم.

زندگی مردم برای ما اصل است. صنعت کشورمان به آب وابستگی دارد و علاوه بر آن کشاورزی کشورمان هم وابسته به آن است. باید آب برای آن‌ها تأمین کنیم. اصلا این‌ها به کنار، زندگی و راحتی مردم مهم و اصل است و باید برای آن آب تامین کنیم. چرا از منابع آب استفاده نکنیم و آب خزر [کاسپین] و خلیج فارس را شیرین نکرده و به عمق کشور نیاوریم؟»

همان‌گونه که مشخص است این بار سنبه پر زور تر از قبل است تا جایی که آقای روحانی در همان جلسه درباره‌ی مقالات بسیاری که در مخالفت با این طرح بی‌پایه و اساس نوشته شده‌اند می‌گوید: «...گرفتار مقاله‌ها شدیم و ملتمان را به دردسر انداختیم.»

مسأله‌ای که اما ذهن مرا درگیر کرده این است که کاسپی دریا با توجه به این‌که دریاچه است طبعات این طرح بر روی کشورهای همسایه هم اثر خواهد گذاشت، حال با توجه به این‌که طی این چند سال همیشه سنبه‌ی همسایه‌گان پرزورتر بوده، تکلیف چیست.


در این‌جا قصد دارم تصاویری از دو مقاله‌ی به زعم آقای روحانی دردسرساز برای ملت (بخوانید برای مافیای پرقدرت منابع ایران) را به شما نشان دهم و البته لینک دانلود هر دو مقاله را هم در اختیارتان بگذارم.


دامؤن لتریج

شریر ما ۲۸، ۱۵۹۲



مقاله‌ی اول با عنوان: پیامدهای زیست‌محیطی، اقتصادی و امنیتی شیری‌سازی و انتقال آب دریای کاسپیان به فلات مرکزی ایران با نگاهی به مدیریت منابع آب کشور و راهکارهای جایگزین نوشته‌ی حنیف رضا گلزار (کارشناس ارشد مهندسی آب و خاک)






مقاله‌ی دوم با عنوان: انتقال آب دریای مازندران به حوزه آبریز کویر مرکزی امکان‌سنجی شیرین‌سازی آب در مقصد نوشته‌ی دکتر عزیز عابسی (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هیأت علمی پژوهشی سابق در موسسه فناوری جرجیا امریکا (دانشگاه جرجیاتک))







پ.ن: در تاریخ یازدهم اسفند ماه سال ۹۷ این طرح در مجلس شورای اسلامی ایران با ۸۱ رأی موافق به تصویب رسید.

بماند به یادگار برای مردمی که دل به صندوق‌های رأیی خوش می‌کنند که بارها شاهد بودند چه موجوداتی از آن صندوق‌ها بیرون خزیدند.

نظرات  (۱)

مۊ فکر کؤنم کلا دعوا مۊلله لحاف ٚ سره! ای طرح آقایؤن' کۊمک کؤنه کی هندئه ویشتر زمین بۊخؤرن. 
أویج:
آها
مۊوافقم.

چؤن نیشأنه همساده ئأن' راضی گۊدن گه دریا آو' ایتؤ برینن

خسأنئن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی